Ha jól akarod az oldaladat optimalizálni, akkor ismerned kell magát a folyamatot is, ami annak élesítése után indul be…

 

Keresőmotorok (search engines)


Mi az a search engine?

Keresőmotor alatt azokat a keresőket értjük, amelyeket a nethasználók különféle tartalmak, termékek keresésére használnak az interneten.

statcounter legfrissebb adatai szerint a különféle keresők globális részesedése jelenleg így néz ki:

  • 90,91% Google
  • 3,18% Bing
  • 2,46% Yahoo!
  • 1,37% Baidu
  • 0,58% Yandex

(Még erősebb a Google dominanciája mobilon például, itt 94%-a az összes lefuttatott keresésnek hozzájuk tartozik.)

Az algoritmusok célja természetesen az, hogy minden lefutatott keresésre a lehető legrelevánsabb találatokat adják a felhasználóknak. Ezáltal validálják saját szolgáltatásukat is, hisz egy olyan kereső, amely egyszerűen a legjobban optimalizált, és nem a felhasználó számára ténylegesen releváns, értékes találatokat helyezi előre, nem hasznos önmagában sem.

Mit csinálnak pontosan a keresőmotorok?

 

A keresőmotorok automatikusan indexelik a weboldalakat internetszerte, erre pedig különleges botokat használnak, ezeket nevezzük spidereknek vagy crawlereknek.

Az indexelés során beérkezett adatokat komplex algoritmusok validálják, és egy sor rangsorolási faktor alapján állítanak fel sorrendet az egyes keresőkifejezésekre. Hogy pontosan mik ezek a faktorok nem tudhatjuk.

Természetesen tudjuk, hogy a Google figyeli például a felhasználók viselkedését, a tartalom relevanciáját, a mobilbarát megjelenést és így tovább. Jelenleg azonban az algoritmus több mint 300 rangsorolási faktor alapján dolgozik – és nem mind nyilvános.

Hogyan működnek pontosan?

 

Crawling (beolvasás)

Ahogy a weboldalad élesedik, a crawlerek megtalálják és átvizsgálják az technikai és tartalmi szempontból. Automatikus botok ezek, és hogy mit látnak egyáltalán  a weboldalból, az nagyrészt a technikai SEO megoldások milyenségén múlik – a mára nem támogatott Flash-alapú weboldalak például nem sokban bízhatnak.

A crawlerek tehát beolvassák a tartalmat, és megállapítják nem csak azt, mennyire működik jól az oldal, de azt is, hogy miről szól. Az értelmezésben az algoritmusnak az LSI kulcsszavak használata például sokat segít.

Indexelés

Kövektező lépésként katalogizálják, vagyis indexelik az oldalt – ez biztosítja, hogy a jövőben a hozzá rendelt értékek és címkék alapján (amelyeket a crawlerekkel beolvasott információk alapján kerülnek hozzárendelésre) azonnal megtalálja az oldalakat a keresőmotor a könyvtárban.

A keresőmotorok minden egyes aloldalt indexelnek (újak élesítésekor érdemes ellenőrizni, már beolvasták-e a crawlerek), és frissítéskor szintén frissítik a saját adatbázisukat.

Indexelésnél a keresőrobotok a weboldal gyökérmappájában (root) található Robots.txt fájlt is beolvassák, ha van. Ebben állíthatjuk be, ha nem akarjuk, hogy a keresőrobotok az oldal bizonyos tartományait beolvassák – például egy adminfelületet vagy duplikált tartalmakat is tartalmazó landing page-eket.

Rangsorállítás

Végül az egyes keresések lefuttatásakor az algoritmus az indexáláskor hozzárendelt értékek alapján (emlékezhetünk, több száz faktorról van szó) rangsort állít a legrelevánsabb és legminőségibb találatok között.

A rangsorolás sok esetben nem csak attól függ, hogy a felhasználó milyen kifejezésre futtatja le a keresést. A rangsort befolyásolhatják például az alábbi tényezők:

  • Milyen platformon (mobil, tablet, desktop) futtatják le a keresést
  • Hol tartózkodnak (földrajzi helyzet)
  • Mire kerestek korábban
  • Milyen böngészőben futtatják a keresést
  • Ha kíváncsi vagy arra, hogy a domaineden milyen oldalakat indexel a Google, ezt egy egyszerű kereséssel is ellenőrizheted. A keresőben használd a site: attribútumot, pl. site:roifundry.com
  • Ha videókat is használsz az oldaladon, érdemes leiratot használni – így a crawlerek tudni fogják, miről szól az oldal és megjelennek majd a kulcsszavak is
  • Az outbound (kifelé mutató) hivatkozások használatát se felejtsd el – közvetlenül nem erősítik a linkprofilod, de ajánlott az alkalmazásuk
  • Egy-egy tartalomban 2-3 belső linket érdemes használnod, de mindig figyelj oda arra, hogy a belső linkhálózatod ép legyen, ne 404-es oldalakra vezessenek a hivatkozások
  • Egy SEO böngésző segítségével, mint például a Browseo, megnézheted, hogyan néz ki az oldalad, ha eltávolítod róla a crawlerek számára láthatatlan elemeket. Így eltűnik a Flash, a JavaScript, a CSS formázás, viszont megmarad maga a tartalom, a fő- és alcímek, képek és így tovább

 

Keresőoptimalizálási tippek

Keresési szándékok

Aszerint, hogy mit akarunk a lefuttatott kereséssel elérni, jellemzően 3 ún. keresési szándékot különböztethetünk meg.

  • Navigációs

Amikor ahelyett, hogy egy webcímet ütnénk be, inkább rákeresünk arra. Jellemzően weboldalakat, brandeket keresünk így, és akkor, ha az adott webcímre nem emlékszünk pontosan vagy még sohasem jártunk az oldalon.

  • Információs

Amikor kíváncsiak vagyunk valamire, egyszerűen megkérdezzük a Google-t, például arról, hogyan kell gulyáslevest csinálni, hogyan jutunk el Londonba vagy hogyan keresőoptimalizálhatjuk az oldalainkat a leghatékonyabban.

  • Tranzakciós

Akkor futtatjuk le őket, amikor kifejezetten vásárolni akarunk valamit (vagy éppen információt akarunk gyűjteni egy jövőbeli vásárláshoz). Ilyenkor kereshetünk kategóriákra (csempe, horgászfelszerelés stb.) vagy konkrét termékekre (fehér sportzokni, Nike Air Max stb.), ez pedig gyakran kiegészül más kifejezésekkel (vásárlás, webshop, ár stb.)

 

A rangsorolás szabályai


Google rangsorolási faktorok (ranking factors)

 

A Google algoritmusa több száz tényezőt vesz figyelembe, amikor felállítja a találati oldalak rangsorait. Ezek közül rengeteget ismerünk, azt azonban pontosan nem, hogy ezek milyen súllyal esnek latba – és egyébként sem érnénk vele sokat, hiszen akár naponta többször is frissül az algoritmus, a súlyozások folytonosan változnak.

A legtöbb, amit tehetünk, hogy mindenre figyelünk, és a kutatások alapján kiemelkedően fontos területeken, mint például a tartalom, igyekszünk hosszú távú, fenntartható white hat stratégiákat alkalmazni. Sajnos a rangsorolási szempontok fontosságát még a legalaposabb kutatásokból sem tudjuk meg, lévén több száz van belőlük, legfeljebb korrelációkat mutathatunk ki.

E gondolat mentén álljon itt egy lista a legfontosabb faktorok egy részéről.

A lista természetesen nem teljes, nem is lehet az. Magunk is lehagytunk róla néhány olyan faktort, amelyek nem jelentősek, nem egyértelműek vagy kifejezetten homályosak.

Domain szintű faktorok

  1. A domain kora. Jelenleg igen kis jelentőséggel bír.
  2. Kulcsszó a TLD-ben (top level domain). Relevanciát ad, de kevésbé jelentős faktor, mint néhány éve volt.
  3. A domainregisztráció hossza. A Google szerint azok az oldalak, amelyeknél a regisztráció több évre előre szól, legitimebbnek tekinthetőek, mint azok, amelyeket nem szándékoznak egy évnél tovább használni.
  4. Kulcsszó az aldomainben. A MOZ szakértői szerint ez is javíthatja a helyezést.
  5. Domaintörténet. Ha egy weboldal gyakran vált tulajdonost, tartalmat, ha nagyon hektikus a látogatottsága, az nem jó jel a Google-nek. Emellett a történet azért is fontos, mert a korábbi büntetéseket a domain az új tulaj alatt is megtarthatja.
  6. Exact match domain, avagy EDM. Az EDM frissítése óta önmagában nem elég az, ha a domain pontosan megfelel a keresőkifejezésnek, de még mindig hasznos.
  7. Publikus vagy privát WhoIs információk. Ha priváttá tesszük a WhoIs információkat, az annak a jele lehet, hogy valamit el akarunk rejteni, ezt pedig a Google nem szereti.
  8. Büntetett WhoIs tulajdonos. Ha spammerként azonosítja a Google a tulajt, más oldalaikat is büntethetik.

Weboldalszintű faktorok

  1. Kulcsszó a title tagben. Nem olyan jelentős szempont, mint egykor volt, de nem árt figyelni rá.
  2. Kulcsszó a leírásban. A Google-t nem érdekli, viszont az átkattintásokra nagy hatással lehet – ez pedig rangsorolási faktor, tehát itt is inkább korrelációról beszélhetünk.
  3. Kulcsszó a h1 tagekben. A Google másodlagos relevanciajelzésként értékeli, tehát erre is figyelj.
  4. A tartalom hossza. A kutatások szerint az elmúlt években viszonylag fontos lett a Google számára, hogy ne csak párszáz karakterrel töltsük meg az oldalainkat – de valószínűleg még inkább a felhasználóknak, tehát itt is korrelációról beszélünk. A legjobban az 1000 és 3000 szó közötti tartalmak teljesítenek.
  5. Tartalomjegyzék. Egy oldalon belüli hivatkozásokkal operáló belső tartalomjegyzék segít a Google-nek jobban megérteni, miről szól egy adott oldal.
  6. Kulcsszó sűrűség. Mára a túl sok kulcsszó már kifejezetten káros – amire figyelned kell tudatosan, az inkább az, hogy a legfontosabb kulcsszavak mindenképpen szerepeljenek a szövegben, hogy a Google is megfelelően értelmezze a témát.
  7. LSI (Latent Semantic Indexing) kulcsszavak használata. Segítenek a Google-nek a megértésben, kontextusba helyezik a témát, lényegében jelentésben egymáshoz közel álló, releváns kifejezésekről van szó.
  8. LSI kulcsszavak használata a címekben, alcímekben.
  9. Az oldal betöltési sebessége. Kiemelkedően fontos szempont, különösen a UX miatt, minden másodperc több visszaforduló látogatót és rosszabb helyezést eredményezhet.
  10. AMP használata – nem közvetlen rangsorolási tényező, de előnyt jelenthet.
  11. Nem duplikált tartalom. A Google nem bünteti kifejezetten a duplikációt, viszont előtérbe helyezi az eredeti tartalommal feltöltött oldalakat – ami a gyakorlatban ugyanazt jelenti: duplikált tartalommal rosszabb helyezést érünk el, még ha tiltani nem is fognak miatta.
  12. Canonical tag. Mindig jelezzük a Google-nek, ha egy tartalom nálunk jelent meg először.
  13. Képek optimalizációja. Fájlnév, alt text, cím, elírás, méret – mind fontosak lehetnek.
  14. A tartalom frissessége. A frissebb tartalmak előnyt élveznek, hacsak egyéb faktorok miatt egy akár több éves tartalmat nem tekint kiemelkedően erősnek az algoritmus.
  15. A frissítések nagysága és rendszeressége. Ha rendszeresebben frissíted az oldalad és tartalmaid, az jó jel: azt jelzi, ha minden technikai elem stimmel és a tartalom nem lesz gyengébb, hogy a felhasználói élményt szem előtt tartva fejlesztesz.
  16. Nyelvtan és nyelvhelyesség: olyan szempontok, amelyek elsősorban a közönségednek fontos, főleg magyar nyelvterületen, hisz e nyelven kevésbé ért még a Google.
  17. Mobilbarát weboldal. A Mobilegeddonnak becézett, 2016-os frissítés óta elsőrendű szempont.
  18. Kimenő linkek száma. Bár alapvetően hasznosak, túlságosan sok dofollow link káros hatással lehet a teljes linkprofilodra.
  19. Multimédia használata. Azok a tartalmak, amelyekben legalább egy kép helyet kap, a kutatások szerint jobban teljesítenek a rangsorolásban.
  20. A belső linkhálózat állapota: ha törött, 404-es oldalakra vezető linkekkel van tele a belső hálózatod, az rontani fogja a helyezésed.
  21. Nehézségi szint (reading level). Az optimális tartalmak a tapasztalat szerint azok, amelyek közepes szintűek, tehát nem túlságosan egyszerűek, de nem is akadémiai jellegűek.
  22. URL hosszúsága. A túlságosan hosszú vagy komplikált URL-ek közvetetten negatív hatással lehetnek a helyezésedre.
  23. Kifelé mutató hivatkozások. Míg a forráshivatkozásokat pozitívan értékeli a Google, ha túlságosan sok link mutat kifelé az oldalról, az a Google szerint elterelheti a figyelmet a tartalomról.
  24. Rangsoroló kulcsszavak minősége. Ha egy oldal több komolyabb kulcsszóra is jól rangsorol, az már önmagában komoly minőségi mutató a Google-nek.
  25. Felhasználóbarát dizájn. A Google is értékeli, ha az oldalad jól használható, de az ezzel járó pozitív visszajelzések, mint a több oldalon eltöltött idő például, komoly faktorok.

Oldalszintű faktorok

  1. Egyedi és hasznos tartalom. Ha olyan tartalmat publikálsz, amelyet a Google eredetinek tekint, vagyis van hozzáadott értéke, nagyobb az esélyed a jó rangsorolásra.
  2. Kapcsolati oldal. A megfelelő kapcsolati információk szintén jó jelzésnek minősülnek.
  3. A weboldal szerkezete. Egy jó oldaltérkép és világos hierarchia, a kategóriák használata és így tovább, ezek mind segítenek a Google-nek, hogy felismerje a minőségi weboldalakat.
  4. Uptime, vagyis rendelkezésre állás. Ha a weboldalad túl sokszor nem elérhető, az nem a megbízhatóság jele, ezért figyelned kell arra is, hogy megfelelő hosting szolgáltatást használj.
  5. A szerver földrajzi helyzete. Hatással lehet arra, hogy lokálisan hogyan rangsorol az oldalad.
  6. SSL tanúsítvány. Enélkül egészen biztosan nem fogsz jól rangsorolni, a megfelelő titkosítás alapvető bizalmi faktor.
  7. Adatvédelmi elvek: szintén a megbízhatóság jele.
  8. Duplikált meta információk: ronthatják a helyezésed, de szerencsére a Google Search Console segít felfedni ezeket.
  9. Breadcrumb navigáció. Nem csak a felhasználói élményt javítja, a Google algoritmusa is szereti.
  10. Mobiloptimalizáció: a 2016-os Mobilegeddon frissítés óta alapvető fontosságú tényező.

Backlink faktorok

  1. A rád hivatkozó domainek kora.
  2. A rád mutató backlinkek és domainek száma.
  3. .edu és .gov oldaakról kapott backlinkek – kiemelten hitelesnek számítanak a Google szemében.
  4. A rád hivatkozó oldalak hitelessége: az erős oldalakról kapott linkek többet számítanak, mint a gyengéktől érkezőek, lásd a linképítésről szóló fejezetet.
  5. Backlinkek a konkurensektől. Az ugyanazon találati oldalakon megjelenő weboldalakról kapott linkek értékesebbek.
  6. Nofollow linkek: bár a Google nem ismeri el, a kutatások és tapasztalatok alapján nagy szerepet játszanak az organikus linkprofil kialakításában.
  7. A backlinkek kontextusa. A releváns szövegben és horgonyszöveggel megjelenő linkek hasznosabbak, mint az irrelevánsak.

A végtelenségig folytathatnánk a felsorolást, de a legtöbb releváns faktort egyébként is részletesen érintjük a cikkben. Ha egy részletesebb listára vagy kíváncsi, látogass el a Backlinko oldalára.

Fontosabb Google algoritmus frissítések

 

A Google algoritmusa naponta többször is frissül, az elmúlt években azonban több olyan nagyobb frissítésre is sor került, amelyek alapjaiban változtattak meg egy-egy aspektust – és ennek megfelelően rengeteg szürkezónában működő oldalnak okoztak kellemetlen meglepetéseket. Lássunk ezek közül néhányat, hogy tudd, mire számíthatsz, ha nem a szabályok szerint játszol – és hogyan játszik maga a Google.

2018: Medic Core Update

Az augusztusban kiadott frissítés elsősorban az egészségügyi termékekkel és szolgáltatásokkal foglalkozó oldalakat érintette, de nem kizárólag: megerősítették, hogy erős hatása volt az e-kereskedlemmel, biztosításokkal, pénzügyekkel, B2B szolgáltatásokkal foglalkozó oldalak esetében is.

2018: Mobile Speed Update

A Google ezzel a frissítéssel tette hivatalosan is az egyik legfontosabb rangsorolási faktorrá a weboldalak betöltési sebességét a mobilon lefuttatott kereséseknél.

2016: Adwords-Shakeup

Az organikus találatok felett legfeljebb 4-re emelték a megjelenő hirdetések számát, ezzel együtt eltűntek a találati oldalakon jobb oldalt megjelenő Ads hirdetések.

2015: RankBrain

A 3. legfontosabb rangsorolási tényezőként megjelent a Google új, machine learningen alapuló algoritmusa. A részletekről lásd a következő alfejezetet.

2015: Mobile Update (Mobilegeddon)

A mobilbarát oldalaknak előnyt adott a rangsorolásban a Google – elsősorban a mobilról indított keresések esetében, de mára ez a teljes rangsorolást befolyásolja.

2014: HTTPS/SSL frissítés

Ettől kezdve azok az oldalak élveznek előnyt a Google találati oldalainak összeállításakor, amelyek megfelelő titkosítással vannak ellátva.

2013: Hummingbird

A szemantikus keresés (semantic search) és a Knowledge Graph működését fejlesztették tovább ezzel, így tovább fokozva a minőségi tartalom jelentőségét.

2012: Penguin (Pingvin)

A linképítés hagyományos, trükközős formáit tovább romboló frissítés, amely azokat az oldalakat büntette, amelyek backlinkjei gyenge minőségű oldalakról számaztak. Ez az ún. „webspam update” elsősorban az off-page keresőoptimalizálást reformálta meg.

2011: Panda

Az egyik legjelentősebb frissítés, amelyre valaha sor került: a Google a gyenge minőségű tartalommal feltöltött, kulcsszóhalmozó, kifejezetten az algoritmus kicselezésére építő oldalakat keményen büntette, egyúttal előtérbe helyezte azokat az oldalakat, amelyeken értékes, minőségi tartalmak találhatóak, amelyek ténylegesen hasznosak a felhasználók számára – a UX szempontok így sokkal nagyobb szerephez jutottak a web- és tartalomfejlesztésben is. Ezzel új korszak nyílt a keresőoptimalizálásban és a tartalommarketingben is.

A RankBrain algoritmus frissítés

A RankBrain a Google hivatalos kommunikációja szerint az egyik legfontosabb rangsorolási faktornak tekinthető. A legegyszerűbb meghatározás szerint ez egy olyan gépi tanulásra (machine learning) alapozott rendszer, amely segít a Google-nek a hatékonyabb válogatásban az indexelt weboldalak között rangsoroláskor.

Ehhez a RankBrain azt figyeli, hogy a felhasználók az egyes találati eredményekkel hogyan interaktáltak a múltban, és ennek megfelelően rendezi őket.

Két fő tényezőt vesz figyelembe:

  • Mennyi időt töltenek el a felhasználók egy oldalon?
  • Hányan kattintanak a találati oldalon az adott oldalra? (Vagyis az átkattintási arányt.)

Egy kicsit részletesebben is nézzünk rá ezekre.

Oldalon töltött idő

Az oldalon töltött idő (dwell time) igen fontos tényező, hiszen jól mutatja, hogy átlagosan mennyire köti le az ott található tartalom a találati oldalakról érkező látogatóidat – vagyis mennyire értékes és releváns a számukra.

A kutatások igazolják a Google állítását, miszerint ez egy kiemelten fontos faktor, és azt is tudjuk, hogy egy az első 10 találatban helyet kapó weboldal esetében ez átlagosan 3 perc 10 másodperc.

De persze nem mindegy az sem, hogy az első oldalon vagy az első pozícióban kap helyet egy oldal. A forgalom nagy részét logikusan az első három találat söpri be.

CTR

Nem elegendő az, ha előkelő helyet szerzel egy találati oldalon – ha ott nem megfelelően jelensz meg, nem sokáig őrzöd majd meg a pozíciót. Ennek oka, hogy ha nem egyértelmű, miről szól az oldalad, hogy ott a felhasználó pontosan azt találja, amit keres, akkor kisebb valószínűséggel kattint át.

Márpedig az átkattintási arány (CTR, click-through rate) kiemelkedően fontos rangsorolási mutató a RankBrain szerint.

Ezt elsősorban a meta címekkel és leírásokkal javíthatod. Adj egy megfelelő, figyelem- és kattintás vonzó címet, és egy rövid, egyértelmű leírást, ezekben pedig lehetőleg szerepeljenek a legfontosabb kulcsszavak.

A meta címnek és leírásnak közvetlen rangsorolási hatása elvileg nincsen – indirekt azonban, mint láthatod, annál nagyobb. De ha még jobban segít a Google-nek az oldal értelmezésében, ha releváns a tartalmát tekintve, akkor direkt is segít.

error: Tartalom másolása tilos!!