
A SEO története egészen a 90-es évekig vezethető vissza, amikor a keresőmotorok először megjelentek az interneten.
A SEO jelentése
A SEO (search engine optimization), vagyis a keresőoptimalizálás lényege, hogy általa javítsuk az egyes weboldalak organikus megjelenéseit a keresőmotorokban.
Vagyis a cél, hogy egyes kulcsszavak, keresőkifejezések esetében a weboldal a találati oldalakon (SERP, search engine result page) minél előkelőbb pozícióban kapjon helyet.
Azok a PPC hirdetések, amelyeket például a Google találati oldalain helyezhetünk el, a keresőoptimalizálásnak nem részei, viszont a keresőmarketingnek (SEM, search engine marketing) igen. A SEO kizárólag az organikus eredményekre koncentrál.
A SEO története egészen a 90-es évekig vezethető vissza, amikor a keresőmotorok először megjelentek az interneten. Ma már az online marketing szerves, létfontosságú része, de az évek alatt rengeteget változott.
Sok az olyan technika, amely trükközésre és kiskapukra alapozott (így a linkkatalógusok használata vagy a kulcsszóhalmozás) ma már nem hatékony vagy egyenesen káros, mivel büntetéseket von maga után. Előtérbe kerültek viszont új módszerek, mint a tartalommarketing, amelyek a felhasználói élmény javítására koncentrálnak, így javítva a helyezéseket.
A keresőoptimalizálás alapjai
Tekintsük át röviden, milyen alfajtákról beszélhetünk a keresőoptimalizáláson belül.
Technikai SEO
A technikai SEO lényege, hogy egy weboldalt úgy építsünk fel, hogy a keresőmotorok azt tökéletesen tudják értelmezni. Tehát az algoritmus képes legyen az oldalt indexálni, a rajta található elemeket beolvasni, és egyáltalán a weboldal úgy épüljön fel, hogy az megfeleljen az algoritmus alapvető elvárásainak egy keresőbarát oldallal szemben.
Ez adja tehát az alapot – erre épülhetnek fel később az on-page, majd off-page SEO megoldások. Hogy a technikai SEO mennyire működik, számos mérőszám mutathatja, külön szakember felelős érte, hogy a technikai háttér megfelelően működjön. Ha laikusként kíváncsiak vagyunk a legfontosabbakra, a Google PageSpeed Insights eszközével felmérhetjük, hogy az algoritmus szerint az oldalunk milyen gyors (mennyi idő alatt töltődik be), mennyire felhasználóbarát (a Google képes felmérni a UX-et), és mennyire mobilbarát.
Ez utóbbi tényezőről külön is értekezünk majd a cikkben, hiszen több éve nagyon fontos keresőoptimalizálási szempont, hogy az oldalunk mobilbarát-e vagy sem. Ez nem csak azért fontos, mert a látogatók nagy része már mobileszközökről érkezik és így komolyan befolyásolja a felhasználói élményt. Az indexelés során a Google komolyan vizsgálja ezt és befolyásolja általános rangsorolásunkat is.
Ez a Google Mobile-Friendly Test eszközével vizsgálható mélyebben.
On-Page SEO
Az on-page SEO a weboldal tartalmával foglalkozik: arra fókuszál, hogy az ott megjelenő tartalom mennyire optimalizált, hogyan látja azt az algoritmus. (Értelemszerűen nem elválasztható a technikai SEO-tól, hisz akárhogyan optimalizáljuk a kulcsszavakat, tageket vagy URL-eket, ha azokat technikai hiányosságok miatt nem látja az algoritmus, hiába minden.)
Az on-page optimalizálásnál rengeteg dologra figyelhetünk, a legjelentősebb, tudatosan optimalizálandó elemek ezek:
- Az elsődleges kulcsszavak és keresőkifejezések
- A weboldal, aloldalak címe (title)
- Az URL-ek szerkezete
- Az oldalakon található főcímek, címsorok (headings, h1, h2 stb.)
- A meta leírások (tagek)
- Képek címe, alt text
- A tartalom szövegezése
- A weboldalak betöltési sebessége, mérete (ezt a technikai háttér mellett természetesen a tartalom is befolyásolhatja)
Milyen eszközökkel javíthatjuk az on-page SEO-t?
Néhány azok közül a megoldások közül, amelyek az on-page optimalizálás alá tartoznak:
- XML oldaltérkép hozzáadása
- Egyszerű, könnyen használható navigáció (pl. breadcrumb, menük)
- Megfelelő Robots.txt fájl
- Tartalom duplikált vagy gyenge oldalak indexálásának leállítása (noindex)
- Az indexált oldalakon a duplikáció eltávolítása
- Multimédiás tartalom használata (kis méret és tagek szükségesek)
- Kulcsszókutatás alapján a megfelelő kulcsszavak célzása, aloldalanként
- LSI kulcsszavak használata
- Tartalom kategorizálása
- Minőségi outbound linkprofil felépítése (hivatkozás minősége, releváns külső tartalmakra)
- A tartalom rendszeres frissítése
- Kulcsszavak használata az URL-ekben, URL-ek rövidítése és egyszerűsítése
- 301 átirányítások használata
Off-Page SEO
Az off-page optimalizálási megoldások értelemszerűen azokat takarják, amelyek nem a weboldalon történnek, a rangsorolásunkat viszont befolyásolják. Elsősorban a linképítésről beszélünk itt, így elmondható az is, hogy erre van a legkevesebb befolyásunk – ez már komoly marketinges munkát követel meg.
Az off-page SEO-ban releváns lehet például, hogy
- Milyen minőségű oldalak hivatkoznak ránk (backlink)
- Hány ilyen hivatkozás mutat az oldalunkra?
- Mi a hivatkozások szövege?
- Mennyire relevánsak ezek a hivatkozások, milyen tartalomban kapnak helyet?
A hivatkozások minősége, hitelessége, relevanciája kiemelkedő jelentőségű ebben az esetben. Elképzelhetjük ezt úgyis, mint az emberek esetében a társadalmi rangot az alapján, hányan ismernek és milyen véleménnyel vannak rólunk.
Hiába van 50 közeli ismerősünk, ha ők is „közemberek”, ezzel nem leszünk ismertek vagy népszerűek. De közismert és elismert személy ismertségéből jóval kevesebb is elegendő ahhoz, hogy magasabbra jussunk a szociális ranglétrán.
Ennek megfelelően 1 gyenge weboldalról ránk mutató link vagy 12 közül értelemszerűen az utóbbi nyer. De valamilyen a Google által kiemelkedően hitelesnek tekintett oldalról (nagy brandek oldalai, hírportálok stb.) már kevesebb backlink is elérheti ugyanezt a hatást.
Hogyan szerezhetünk minőségi backlinkeket?
Ez önmagában külön cikket ér (fogunk is írni róla), de nézzünk meg röviden néhány megoldást.
- Linkcsere – régi módszer, nem a leghatékonyabb, mivel a relevancia csökkenhet és túlságosan nagy energiabefektetést igényel.
- Vendégblogolás – megjelenés saját tartalommal, ránk mutató hivatkozással más weboldalakon.
- Közösségi média-marketing a tartalmak terjesztése érdekében.
- Influencer marketing – véleményvezérek alkalmazása, vagy meggyőzése hagyományos PR-eszközökkel.
- Tartalommarketing – olyan értékes tartalmak készítése, amelyeket a célközönségünk magától is terjeszt és hivatkozik.
White hat vs. Gray hat vs. Black hat SEO
A három kategória közötti különbség lényegében az, hogy mennyire folytatunk etikus keresőoptimalizálást – mennyire keressük a kiskapukat, az egyszerű de kockázatos technikákat, mennyire akarjuk átverni az algoritmust.
- White hat SEO
Ide tartoznak a teljesen etikus technikák – mint például a tartalommarketing, melynek során rendszeresen frissített, értékes és releváns tartalommal látjuk el a közönséget.
A linképítés is ide tartozhat, sőt, az értékes tartalom eleve megteremti az alapjait.
Hosszú távú stratégiáról és komoly befektetett energiáról beszélünk itt, amely azonban garantáltan meghozza a gyümölcsét. A white hat technikákat alkalmazó oldalakat kevésbé fenyegeti a veszély, hogy egy-egy algoritmus frissítés visszadobja őket a rangsorokban vagy hirtelen büntetéseket kezdenek el felhalmozni.
- Grey hat SEO
A szürkezónába tartoznak azok a megoldások, amelyeket kifejezetten ugyan nem büntet a Google, mégis nyilvánvalóan kockázatosak. Ilyen lehet a nem természetes módon folytatott linképítés (backlinkek vásárlása például).
Az ilyen módszereknél azonban már megvan a kockázat, hogy a Google egyszer csak frissít az algoritmuson, és reggelre nem is találjuk meg a weboldalunkat a rangsorban a hirtelen kapott büntetések miatt.
- Black hat SEO
A kifejezetten etikátlan és a Google keresőoptimalizálás esetében büntetett technikák. Lényegében arról van szó, hogy egy-egy weboldal rangsorolását (a technikai SEO megoldásain túl) úgy próbáljuk javítani, hogy az emberi tényezőre, a felhasználói élmény tényleges javítására, az értékadásra valójában nem figyelünk – csakis arra, hogy az algoritmus kedvezően bíráljon el.
Az algoritmus ugyanakkor ma már ezeket hatékonyan képes felismerni, hiszen a több száz rangsorolási tényező között azok is helyet kapnak, amelyek kifejezetten a felhasználók tevékenységét figyelik – hogy lepattannak-e a weboldalunkról, mennyi időt töltenek ott el, hogy egyszerre több oldalt is megtekintenek-e, megosztják-e a tartalmainkat és így tovább.
A black hat módszerek gyors eredményekkel kecsegtetnek – de szinte biztos, hogy büntetést vagy tiltást vonnak maguk után szintén nagyon rövid időn belül.
Szerencsére ezt könnyen elkerülhetjük, a Google Webmaster Guidelines például egyértelműen felsorol olyan technikákat, amelyek tiltottak. Ilyenek például:
- Automatikus tartalom generálás
- Oldalak létrehozása lopott, duplikált tartalommal
- Rejtett szövegek és hivatkozások
- Linképítési trükközés valódi értékadás nélkül
- Irreleváns kulcsszavak, keresőkifejezések használata