A linképítés célja egy erős linkprofil megteremtése egy domain vagy azon belül egy adott aloldal számára. Backlinkek szerzése a lehető legrelevánsabb, leghitelesebb oldalaktól, ami nem egyszerű, hiszen nem vásárolhatjuk meg ezeket egyszerűen (ez tilos is…), nem számíthatunk jóindulatra – akkor fogunk jó backlinkeket kapni, ha értéket teremtünk és adunk.
Mint azt korábban kifejtettük, minél több és minél erősebb oldal hivatkozik a miénkre, annál hitelesebb lesz az is a Google szemében.
Lényegében ez teszi ki az off page SEO nagy részét. Ez a mai napig az egyik legerősebb rangsorolási faktor, és az is marad a belátható jövőben), így óriási hatása van arra, hogy az egyes találati oldalakon milyen rangsorolást ad nekünk a Google.
A linképítésnek van on-page része is, ez a belső linkhálózat kialakítása, amelyről korábban már szóltunk.
A linképítés alapjai
Belső linkhálózat
Néhány száz belső link már jó kiindulópont egy belső linkhálózatnál, a tartalomfejlesztés során létrejövő kereszthivatkozásokkal ez egyébként is tovább fog fejlődni.
Persze ezt már néha maga a navigáció bőven (nagyságrendekkel) meghaladja, gondoljunk akár a legegyszerűbb webáruházra. Számít, hogy horizontális és vertikális irányban is meglegyenek a megfelelő linkek – egyes kategória oldalak és termékoldalak között például horizontálisan, vagy a főoldalról lefelé haladva a hierarchiában.
Nem mindegy az sem, hogy milyen horgonyszöveget használsz – ez lehetőleg legyen releváns, az ide kattints helyett egy kulcsszó sokkal ideálisabb. A horgonyszöveg legyen leíró, mind a robot, mind az ember pontosan tudhassa, rákattintva hová jut.
Figyelj arra, hogy ne legyenek halott belső linkjeid, mert ezt a Google nem szereti: oldaladat rendszeresen ellenőrizd olyan eszközökkel, amelyek képesek a belső linkhálózat vizsgálatára (ilyen például a SEMRush).
Milyen a jó link?
A jó backlinknek van néhány alapvető jellemzője. Az egyik, hogy erős, hiteles oldalról származik.
Hiteles akkor lehet egy oldal, ha egyrészt a keresőoptimalizálást erősen alkalmazzák, a Google azt érzékeli, hogy a felhasználók szeretik, szívesen látogatják és a technikai oldalon is minden rendben van. A hitelességet azonban leginkább az alapozza meg, ha az oldalra magára is sok hiteles oldalról származó link mutat, vagyis közelebb foglal helyet a hálózat közepéhez (lásd fentebb társadalmi hasonlatunkat).
A jó backlink hasznos, vagyis a felhasználók rá is kattintanak, mégpedig azért, mert az adott tartalomban hozzáadott, plusz értéket képvisel, olyasmit, ami megalapozza vagy kiegészíti a mondanivalót, szakmai tartalmat.
A jó link természetes – vagyis nem vásárolt, nem csere útján jött létre, hanem ténylegesen azért, mert egy weboldalt, egy tartalmat valaki hasznosnak, értékesnek talált és meg akarta osztani saját közönségével is.
Stratégiák és content
Az alábbiakban vázlatosan áttekintünk néhány linképítési stratégiát, amelyekről egy következő cikkben részletesen is értekezni fogunk.
- Tartalomalapú linképítés: olyan tartalmak készítése, amelyek eléggé hasznosak és értékesek önmagukban ahhoz, hogy backlinkeket, organikus forgalmat és közösségi megosztásokat generáljanak.
- Közösségi marketing: tartalmaink, oldalaink rendszeres megosztása, promotálása a közösségi felületeken, így minél nagyobb elérést biztosítva azoknak, növelve a továbbosztás és a backlinkek születésének esélyét.
- Vendégblogolás: vendégszerzőként írások megjelentetése hiteles szakmai oldalakon, ezért cserébe az adott írásokban a megerősíteni kívánt (releváns) oldalaink hivatkozása.
- PR cikkek: saját kutatások vagy éppen véleményvezéreket felsoroló írások, amelyeket kiküldhetünk médiumoknak, influencereknek, és, vagy a tartalom érdekessége, vagy az említése miatt organikus backlinkeket szerezhetünk így.
- Vásárlóinkat vagy egyszerűen közönségünket meg is kérhetjük arra, hogy hivatkozzanak ránk: ha ezért nem kínálunk ellenszolgáltatást, akkor nem minősül black hat technikának.
Alapszabály, hogy néhány nagy értékű link mindig nagyobb értékkel bír, mint akár több tucat gyenge minőségű, és minél természetesebben jelennek meg ezek a hivatkozások, annál jobb a Google szempontjából.
Azokat a hivatkozásokat, amelyek spammer hálózatokból, linkkatalógusokból érkeznének, aktívan próbáld elkerülni.
Ha jó linkprofilt akarsz felépíteni, a legjobb kiindulópontod egyik erős konkurensed linkprofilja lehet, amelyet valamilyen online eszközzel könnyen feltérképezhetsz és a fenti technikákat használva elkezdhetsz magad is kiaknázni.