Kulcsszavak és kulcsszókutatás


Kulcsszókutatás nélkül nem létezhet keresőoptimalizálás. Hiába technikailag tökéletes az oldalad, hiába gyártasz minőségi tartalmat vagy adsz ösztönösen jó címeket. Ha fogalmad sincs róla, hogyan keresnek a számodra releváns dologra a felhasználók, nem ismered a szokásaikat, nem leszel képes a konkurenciád elé kerülni.

De kezdjük a legelején.

Mi az a kulcsszó?

Egyszerűen fogalmazva bármi, amit a keresőmezőbe gépelünk, kulcsszónak (keyword) számít – ez remélhetőleg nem jelent számodra újdonságot.

Az elnevezés félrevezető lehet, mert jellemzően egyáltalán nem egyetlen szóról van szó – ezért is szerencsésebb keresőkifejezésnek titulálni őket.

Az angol szakemberek háromféle keresőkifejezést különböztetnek meg:

  • Head: egyetlen szóból áll, pl. „étterem”
  • Body: rövid, egyszerű, többszavas keresőkifejezés, pl. „vegán étterem”
  • Long tail: hosszú, összetettebb kifejezés, pl. „vegán étterem Budapest XI. kerület”

Egy long tail kifejezés hiperreleváns lehet. Ha van egy vegán éttermed a XI. kerületben, és erre a kifejezésre van megfelelő keresési volumen egy hónapban, amiért már megéri optimalizálnod (akár párszáz kereséstől is), akkor ezeket a felhasználókat konkurencia nélkül söpörheted be, gyakorlatilag konkurencia nélkül, néhány minőségi tartalommal és pár backlinkkel pedig akár a legelső pozícióba rangsorolhatsz.

Mi a kulcsszókutatás?

A folyamat, aminek a során megállapíthatod, hogy melyek azok a keresőkifejezések, amelyekre céloznod érdemes. Ehhez meg kell értened azt, hogyan használja a keresőt a célközönséged, hogy milyen szavakat, kifejezéseket, akár szlenget használ, hogy mivel egészíti ki a kereséseit és így tovább.

Szerencsére nagyszerű alkalmazások állnak a rendelkezésedre, hogy ne kelljen találgatnod, a Google Kulcsszótervező vagy az Ahrefs szolgáltatása például remek kiindulópontok.

A legjobb kulcsszavaid jellemzően ilyenek lesznek, alapvetően ezeket kell keresned:

  • Relevánsak a termékedre, szolgáltatásodra, tartalmadra nézve.
  • Alacsony a konkurencia, vagyis a rájuk jól rangsoroló oldalak gyengék, így könnyedén előre kerülhetsz.
  • Magasabb keresési volumennel bírnak, így meg is éri rájuk optimalizálni.

Mellesleg magáról a folyamatról egy lépésről-lépésre kulcsszókutatási tutorialt is találsz az oldalon.

Hogyan keressünk kulcsszavakat (és hogyan ne)?

Amint azt említettem, a kulcsszókutatás lényege, hogy megfejtsd a célközönséged szándékait. A legfontosabb szempontokat fent kifejtettem, nézzük, hogyan néz ez ki a gyakorlatban.

A legjobb, ha egy kulcsszótervező szolgáltatással dolgozol. Indulj el a legalapvetőbb kifejezésekkel, amik a legrelevánsabbak számodra, mint a könyv, élelmiszer vagy szépségápolás. Figyeld meg, hogy pontosan milyen több elemes kulcsszavak teljesítenek jól, milyen releváns kulcsszavakat találhatsz. Menj el, addig, amíg úgy gondolod, hogy még neked és a közönségednek is relevánsak a találatok.

Ezzel lábon lövik magukat, hiszen a legnagyobb volumenű kifejezések nem kellően relevánsak és hatalmas a konkurencia is, a jó rangsorolásra vagy nagyobb organikus keresőforgalom vonzására így az esély minimális. Nem is említve a felesleges energia- és pénzbefektetést.

Kulcsszótervezők

Adunk néhány tippet arra, hogy milyen eszközöket használhatsz fel mindehhez. Kezdjük az alapoktól.

Ahhoz, hogy a Google keresőjét használhasd, szükséged lesz egy Ads (korábban AdWords) accountra, ezt mindenképpen regisztráld. Ez a legalapvetőbb eszköz, amivel elkezdheted a kulcsszókutatást.

Ahhoz, hogy itt a lehető legjobb találatokat kapd, egy sor paramétert megadhatsz, kapsz majd releváns kulcsszavakat, volumeneket.

NOTE Hogy hatékonyabb legyél, használd fel magát a Google-t (nézd meg, hogy az automatikus kiegészítés milyen long tail keresőkifejezéseket ad), és figyeld azt is, hogy az egyes találati oldalak alján milyen kapcsolódó kereséseket ajánl fel neked. (Ezek LSI kulcsszavakként is nagyszerűen működnek, erről később beszélünk részletesebben.)

MOZ Keyword Analyzer

Remek eszköz, amivel az alábbiakat tudhatod meg a keresőkifejezésekről:

  • Keresési volumen
  • CPC (cost-per-click, kattintásonként költség)
  • Kulcsszó nehézsége (avagy milyen erős a konkurenci)
  • Lehetőségek
  • Potenciál
  • Releváns keresőkifejezések

A lehetőségek itt azt jelenti, hogy egy adott kifejezésre keresve hányan kattintanak át ténylegesen a kapott találati oldalról valamelyik eredményül kapott hivatkozásra. Minél többen, annál nagyobb az esélye, hogy az első 10-be kerülve nagy organikus forgalmat hozhatsz be.

A potenciál pedig azt adja meg, hogy a költséget, nehézséget is számítva egyáltalán érdemes-e foglalkoznod a kifejezéssel.

SEMRush

Megmutatja, hogy egy-egy weboldal mely kifejezésekre rangsorol, ami önmagában hatalmas lehetőség, hiszen megismerheted nem csak a saját keresőprofilodat, de a konkurenseidét is.

Ubersuggest

Lényegében a Google automatikus kiegészítését viszi tovább: egyszerre nem csak néhány javaslatot kapsz, hanem egy egész listát, amivel már bátran dolgozhatsz.

Keyword Shitter

Adj meg egy alap kulcsszót, és kapsz egy rakás long tail változatot, amiket aztán leellenőrizhetsz más eszközökkel – lényegében egy rakás ötletet ad, irányokat, amibe elindulhatsz a kutatásoddal.

Ahrefs

Talán az egyik legjobb eszköz a piacon: nem csak a weboldalak profiljait állítja fel, de a keresőkifejezések long tail és releváns változatait is megkapod, volumennel és nehézséggel együtt, és még egy rakás elképesztően részletes információt. Ha egy kicsit is haladóbb szinten állsz a keresőoptimalizálás terén, mindenképpen ki kell próbálnod.

Elsődleges és másodlagos kulcsszavak

Ha sikerült megértened a keresőket használó célközönséged szándékait és ennek megfelelően meghatároznod az optimális (lehetőleg long tail) keresőkifejezéseket, akkor ideje rangsort állítanod.

Valószínűleg kapni fogsz egy rakás nagyon hasonló kifejezést, amelyek azonos szándékot fejeznek ki. A „használt autó vásárlás Budapest”, „budapesti használt autók”, „hol vehetek használt autót Budapesten” mind teljesen ugyanazt a szándékot mutatják. Tehát: válaszd ki a legnagyobb potenciállal bíró kifejezést, és optimalizáld az oldalt erre, ez legyen az elsődleges.

LSI kulcsszavak

Az LSI kulcsszavak abban segítenek a Google-nek, hogy a lehető legjobban megértse, miről szól az oldalad, így jobban meghatározhassa annak relevanciáját is.

Lehet, hogy te a körte szóra optimalizálsz, de a Google abból fogja tudni, hogy az oldalad a villanykörtéről vagy a gyümölcsről szól-e, hogy megvizsgálja a kontextust.

Ha olyan szavakat talál, mint a gyümölcs, befőtt, egészség, étel, növény és így tovább, egyértelmű a helyzet – és így képes lesz relevánsabb találatokat biztosítani a keresőt használóknak.

Tehát: az elsődleges és másodlagos kulcsszavaidhoz szemantikailag szervesen kapcsolódó kifejezésekről beszélünk.

Ha szeretnél ilyeneket találni, megnézheted valamelyik kulcsszótervezőben a releváns keresőkifejezéseket, vagy használhatod például az LSIGraph ingyenes eszközét.

Csak hogy tisztázzuk: az LSI kulcsszavak nem kapcsolódnak egyetlen rangsorolási metrikához sem, ugyanakkor remekül kiegészítik a kulcsszókutatásodat, segítenek a Google-nek az oldalad értelmezésében és így közvetetten segíthetik a jobb helyezések elérését is.

error: Tartalom másolása tilos!!