Google rangsorolási faktorok (ranking factors)
A legtöbb, amit tehetünk, hogy mindenre figyelünk, és a kutatások alapján kiemelkedően fontos területeken, mint például a tartalom, igyekszünk hosszú távú, fenntartható white hat stratégiákat alkalmazni. Sajnos a rangsorolási szempontok fontosságát még a legalaposabb kutatásokból sem tudjuk meg, lévén több száz van belőlük, legfeljebb korrelációkat mutathatunk ki.
E gondolat mentén álljon itt egy lista a legfontosabb faktorok egy részéről.
A lista természetesen nem teljes, nem is lehet az. Magunk is lehagytunk róla néhány olyan faktort, amelyek nem jelentősek, nem egyértelműek vagy kifejezetten homályosak.
Domain szintű faktorok
- A domain kora. Jelenleg igen kis jelentőséggel bír.
- Kulcsszó a TLD-ben (top level domain). Relevanciát ad, de kevésbé jelentős faktor, mint néhány éve volt.
- A domainregisztráció hossza. A Google szerint azok az oldalak, amelyeknél a regisztráció több évre előre szól, legitimebbnek tekinthetőek, mint azok, amelyeket nem szándékoznak egy évnél tovább használni.
- Kulcsszó az aldomainben. A MOZ szakértői szerint ez is javíthatja a helyezést.
- Domaintörténet. Ha egy weboldal gyakran vált tulajdonost, tartalmat, ha nagyon hektikus a látogatottsága, az nem jó jel a Google-nek. Emellett a történet azért is fontos, mert a korábbi büntetéseket a domain az új tulaj alatt is megtarthatja.
- Exact match domain, avagy EDM. Az EDM frissítése óta önmagában nem elég az, ha a domain pontosan megfelel a keresőkifejezésnek, de még mindig hasznos.
- Publikus vagy privát WhoIs információk. Ha priváttá tesszük a WhoIs információkat, az annak a jele lehet, hogy valamit el akarunk rejteni, ezt pedig a Google nem szereti.
- Büntetett WhoIs tulajdonos. Ha spammerként azonosítja a Google a tulajt, más oldalaikat is büntethetik.
Weboldalszintű faktorok
- Kulcsszó a title tagben. Nem olyan jelentős szempont, mint egykor volt, de nem árt figyelni rá.
- Kulcsszó a leírásban. A Google-t nem érdekli, viszont az átkattintásokra nagy hatással lehet – ez pedig rangsorolási faktor, tehát itt is inkább korrelációról beszélhetünk.
- Kulcsszó a h1 tagekben. A Google másodlagos relevanciajelzésként értékeli, tehát erre is figyelj.
- A tartalom hossza. A kutatások szerint az elmúlt években viszonylag fontos lett a Google számára, hogy ne csak párszáz karakterrel töltsük meg az oldalainkat – de valószínűleg még inkább a felhasználóknak, tehát itt is korrelációról beszélünk. A legjobban az 1000 és 3000 szó közötti tartalmak teljesítenek.
- Tartalomjegyzék. Egy oldalon belüli hivatkozásokkal operáló belső tartalomjegyzék segít a Google-nek jobban megérteni, miről szól egy adott oldal.
- Kulcsszó sűrűség. Mára a túl sok kulcsszó már kifejezetten káros – amire figyelned kell tudatosan, az inkább az, hogy a legfontosabb kulcsszavak mindenképpen szerepeljenek a szövegben, hogy a Google is megfelelően értelmezze a témát.
- LSI (Latent Semantic Indexing) kulcsszavak használata. Segítenek a Google-nek a megértésben, kontextusba helyezik a témát, lényegében jelentésben egymáshoz közel álló, releváns kifejezésekről van szó.
- LSI kulcsszavak használata a címekben, alcímekben.
- Az oldal betöltési sebessége. Kiemelkedően fontos szempont, különösen a UX miatt, minden másodperc több visszaforduló látogatót és rosszabb helyezést eredményezhet.
- AMP használata – nem közvetlen rangsorolási tényező, de előnyt jelenthet.
- Nem duplikált tartalom. A Google nem bünteti kifejezetten a duplikációt, viszont előtérbe helyezi az eredeti tartalommal feltöltött oldalakat – ami a gyakorlatban ugyanazt jelenti: duplikált tartalommal rosszabb helyezést érünk el, még ha tiltani nem is fognak miatta.
- Canonical tag. Mindig jelezzük a Google-nek, ha egy tartalom nálunk jelent meg először.
- Képek optimalizációja. Fájlnév, alt text, cím, elírás, méret – mind fontosak lehetnek.
- A tartalom frissessége. A frissebb tartalmak előnyt élveznek, hacsak egyéb faktorok miatt egy akár több éves tartalmat nem tekint kiemelkedően erősnek az algoritmus.
- A frissítések nagysága és rendszeressége. Ha rendszeresebben frissíted az oldalad és tartalmaid, az jó jel: azt jelzi, ha minden technikai elem stimmel és a tartalom nem lesz gyengébb, hogy a felhasználói élményt szem előtt tartva fejlesztesz.
- Nyelvtan és nyelvhelyesség: olyan szempontok, amelyek elsősorban a közönségednek fontos, főleg magyar nyelvterületen, hisz e nyelven kevésbé ért még a Google.
- Mobilbarát weboldal. A Mobilegeddonnak becézett, 2016-os frissítés óta elsőrendű szempont.
- Kimenő linkek száma. Bár alapvetően hasznosak, túlságosan sok dofollow link káros hatással lehet a teljes linkprofilodra.
- Multimédia használata. Azok a tartalmak, amelyekben legalább egy kép helyet kap, a kutatások szerint jobban teljesítenek a rangsorolásban.
- A belső linkhálózat állapota: ha törött, 404-es oldalakra vezető linkekkel van tele a belső hálózatod, az rontani fogja a helyezésed.
- Nehézségi szint (reading level). Az optimális tartalmak a tapasztalat szerint azok, amelyek közepes szintűek, tehát nem túlságosan egyszerűek, de nem is akadémiai jellegűek.
- URL hosszúsága. A túlságosan hosszú vagy komplikált URL-ek közvetetten negatív hatással lehetnek a helyezésedre.
- Kifelé mutató hivatkozások. Míg a forráshivatkozásokat pozitívan értékeli a Google, ha túlságosan sok link mutat kifelé az oldalról, az a Google szerint elterelheti a figyelmet a tartalomról.
- Rangsoroló kulcsszavak minősége. Ha egy oldal több komolyabb kulcsszóra is jól rangsorol, az már önmagában komoly minőségi mutató a Google-nek.
- Felhasználóbarát dizájn. A Google is értékeli, ha az oldalad jól használható, de az ezzel járó pozitív visszajelzések, mint a több oldalon eltöltött idő például, komoly faktorok.
Oldalszintű faktorok
- Egyedi és hasznos tartalom. Ha olyan tartalmat publikálsz, amelyet a Google eredetinek tekint, vagyis van hozzáadott értéke, nagyobb az esélyed a jó rangsorolásra.
- Kapcsolati oldal. A megfelelő kapcsolati információk szintén jó jelzésnek minősülnek.
- A weboldal szerkezete. Egy jó oldaltérkép és világos hierarchia, a kategóriák használata és így tovább, ezek mind segítenek a Google-nek, hogy felismerje a minőségi weboldalakat.
- Uptime, vagyis rendelkezésre állás. Ha a weboldalad túl sokszor nem elérhető, az nem a megbízhatóság jele, ezért figyelned kell arra is, hogy megfelelő hosting szolgáltatást használj.
- A szerver földrajzi helyzete. Hatással lehet arra, hogy lokálisan hogyan rangsorol az oldalad.
- SSL tanúsítvány. Enélkül egészen biztosan nem fogsz jól rangsorolni, a megfelelő titkosítás alapvető bizalmi faktor.
- Adatvédelmi elvek: szintén a megbízhatóság jele.
- Duplikált meta információk: ronthatják a helyezésed, de szerencsére a Google Search Console segít felfedni ezeket.
- Breadcrumb navigáció. Nem csak a felhasználói élményt javítja, a Google algoritmusa is szereti.
- Mobiloptimalizáció: a 2016-os Mobilegeddon frissítés óta alapvető fontosságú tényező.
Backlink faktorok
- A rád hivatkozó domainek kora.
- A rád mutató backlinkek és domainek száma.
- .edu és .gov oldaakról kapott backlinkek – kiemelten hitelesnek számítanak a Google szemében.
- A rád hivatkozó oldalak hitelessége: az erős oldalakról kapott linkek többet számítanak, mint a gyengéktől érkezőek, lásd a linképítésről szóló fejezetet.
- Backlinkek a konkurensektől. Az ugyanazon találati oldalakon megjelenő weboldalakról kapott linkek értékesebbek.
- Nofollow linkek: bár a Google nem ismeri el, a kutatások és tapasztalatok alapján nagy szerepet játszanak az organikus linkprofil kialakításában.
- A backlinkek kontextusa. A releváns szövegben és horgonyszöveggel megjelenő linkek hasznosabbak, mint az irrelevánsak.
A végtelenségig folytathatnánk a felsorolást, de a legtöbb releváns faktort egyébként is részletesen érintjük a cikkben. Ha egy részletesebb listára vagy kíváncsi, látogass el a Backlinko oldalára.